tisdag, januari 09, 2007

Fynd i/på logen

Läser i GP om Hasse Perssons utställning i Hyssna. (Om man slirar lite på sanningen kan man säga att Hasse Persson är en gammal kompis till mig. Om man räknar handskakande och telefonintervjuande och att han egentligen är min farfarskompis, till kompisskap). Men det jag fastnar vid är ett ord. Eller en preposition, lär jag mig att det heter.
I artikeln berättas det om ett fynd. Det är en Börje Einarsson som hittat sin pappas låda med trehundra glasplåtar. Det som är lite konstigt, är att sonen hittat dem i en loge. Jag vet inte riktigt om han hittat dem i en artistloge. Jag tror snarare han hittat dem på en loge. Alltså en byggnad, en del av bondgården, enkelt uttryckt.
Det här kan ju bli hur konstigt som helst. Precis samma ord, som får helt olika betydelser, bara man ändrar prepositionen.

Inga kommentarer: