fredag, februari 16, 2007

Packad

Vad har man på sig när man latar sig i solen? Inte så mycket va? Men om jag inte kan välja... hur många shorts är överkurs och hur många är lagom? För första gången i mitt vuxna liv ska jag resa utan ryggsäck. Har lånat Stora Resväskan av mamma. Med hjul på och allt. Jag som hatar dragväskor. Speciellt när de dras av unga, pigga och snygga människor som mycket väl kan bära sina saker själva, egentligen. Men nu är det som så att min trogna ryggsäck, som adopterades efter en oviss framtid sista dagen på Hultsfredsfestivalen 1997 (?), har gett upp. Jag vägrar ta det som en pik att det är dags att bli vuxen och dra sin väska som alla andra mogna väskor, den här trippen är ett undantag.

Det svåra med att packa Stora Resväskan är att det får plats så mycket. Just nu ligger det fyra par shorts, en kjol och snart en klänning, och det är ju lite överdrivet för en veckas latande. Men jag kan inte rösta bort något av det. Tänk om jag spiller och sölar på mig varje dag?

Och strumpor, hur är det med strumpor? Jag har packat ner ett par ballerinas, ett par sandaler. Trots detta har jag med en hel hög strumpor. När ska jag använda dem? Fyrdubbla sockar på planet hem? Eller ska jag packa ner ytterligare ett par skor, som kräver strumpor? Förutom de jag åker i?

Och tvål. Hur mycket tvål gör man egentligen av med på en vecka? Om man som jag vägrar använda hotelltvål.

Böcker. En per flygning men där emellan? Två? Och vilka? Det får plats flera stycken i väskan. Och handbagaget har jag inte ens börjat på.

I min ryggrad finns en nedärvd packningslista. Men den gäller fjällvandringar. Och jag tror inte att vare sig stormkök, russin+blockchoklad eller liggunderlag är något jag kommer behöva på resan. Och framförallt har man inte lika mycket packningsmöjligheter inför en fjälltur.

Allt hade varit lättare med den gamla vanliga ryggsäcken. Men inte alls lika lyxigt, slappt och skönt. Och det ska bli skönt att slippa myggen. (Eller? Det kanske finns mygg där, vad vet jag) Och kängorna. Regnjacka tänker jag också strunta i. Det blir bra. Så får jag plats för ett par extra shorts!

4 kommentarer:

Helena sa...

Jag. Överger. Aldrig. Min. Ryggsäck.

:)

Vi gick förbi några unga tjejer med gigantiska rullresväskor på väg upp från métrostationen Abbesses i Paris. Det är löjligt många trappor som slingrar sig upp därifrån, till och med vi som inte hade något med oss kände oss lite fångade i ett hamsterhjul, förbluffade över hur det oavsett hur många trappor vi gått kunde dyka upp ytterligare en och ytterligare en... Ljuden från underjorden från de stretande flickorna blev alltmer omänskliga.

Inte för att på något vis försöka smutskasta din väska. Den är säkert jättebra. Akta dig för monstertrappor bara.

Tänk på att ta med dig något varmt också. Det kanske kan vara kallt på kvällar? Gissa om ALLA hade packat fel i vårt turisgäng till Egypten förra julen... På 8-graders-mornarna ville man inte riktigt springa runt i solklänning. Jag vet förstås inte riktigt hur Gran Canaria är. Men jag har till och med varit där, som sjuåring eller så. Jag minns fortfarande med fascination att luften kändes varm och tjock som bulldeg. Det var nog första gången jag upplevde det. Och så minns jag envisa försäljare. Akta dig för dem och låt dem inte dra in dig i affärer... (Tant Helena förmanar)

Vad gäller packning är det nästan säkrast på att ställa in sig på att göra fel. Du kommer säkert bara läsa fem sidor i din första bok, men längta efter ett stormkök.

Hanna sa...

Det kan finnas knott, sandloppor och vägglus. Man blir alltid småbiten på solsemester. Glöm inte alvedon. Och solskyddsfaktor. Resten kan man alltid hitta på plats. Du måste ju ha lite rum med alla dina fina fynd du kan/kommer/ska göra. Och en carmencita till mig. Moahahaha.

lisa sa...

Ahhh! Inte har de väl TRAPPOR på charter? Nu måste jag genast packa om alltihop! (Om inte axelremmen hade varit av på min ryggsäck hade ajg tagit den, jag lovar!)

Fleecen åker med. För de kalla kvällarna. Eller bara för att. Ifall jag skulle längta efter fjällen.

Jag ska akta mig för envisa försäljare om de inte säljer riktigt fina saker. :)

lisa sa...

Alvedon är på väg ner i packningen, solskydd ska inhandlas på apoteket om en stund. Kanske myggstift?
Och eftersom väskan är stor, får det plats en riktigt fin flamencodasös till dig stursk!