måndag, april 09, 2007

Dan före jobbaredan

Jo. Jag vet. Alla andra jobbar hela tiden. Så jag ska inte beklaga mig. Och förresten så vill jag börja jobba nu.

Idag är sista dagen. Från och med imorgon ska jag jobba järnet i fem och en halv månad. Med två veckors semester, förhoppningsvis. Jag bara tassar runt här hemma. Vet inte hur jag ska utnyttja de sista skälvande timmarna av ledighet. Så jag bakar. Chiabatta. Och tvättar. 40 grader och 60 grader. Och avslutar mitt virkprojekt. Och läser alla, alla bloggar. Och funderar på om jag kanske inte gjorde bäst i att lata mig hela dagen? Men jag kan inte sitta still. Det är lite nervöst. Jag är lite hispig.

Förra gången jag jobbade gick det ju inte så bra. Nu funderar jag på hur det kan formuleras, i små portioner. Hur det kan förklaras, beskrivas, för någon som inte var med, någon som inte är jag. Dagboken från då åkte fram i helgen. Det är ingen riktig dagbok, den kommer inte att hamna bland de andra, de fina pubertetsdagböckerna med klotter på. Det är det sunkigaste A5 blocket. Emellanåt noga antecknat exakt vad som hände, sades, antyddes. Men bara ibland. Och inte från början. Jag behövde bara lite kladdpapper i helgen. Såg noga till att inte vända blad, att bara riva ur från slutet.

9 kommentarer:

Helena sa...

Lycka till på jobbet! Hoppas det blir jättebra.

lisa sa...

Tack! Det blir säkert bra när ajg väl kommer dit... Men det hör liksom till att nervösa upp sig.

johanna sa...

jag är hemskt nyfiken på vad det är ditt nya jobb är för nåt!
men klart det kommer gå skitbra och du kommer charma häcken av allihop!

SixesAndSevens sa...

Lycka till!! Lite coolt att vi började jobba ungefär samtidigt! Mitt förra jobb gick inte heller så bra, så jag är också lite nervös. Gör min 3e dag i morgon... Kör hårt!

johanna sa...

aaah du menar på det _riktiga_ jobbet!? med vilken variant om man kan fråga det lite snyggt?
fan lycko dig, jag längtar tillbaka som sjutton. berätta allt!

lisa sa...

Sixes: vi får ha en slags jobbcoaching, du och jag. Beklaga oss över hur jobbigt det är att jobba och så...

Sericea: man kan säga att det är åt det lite mer "kulturella" hållet, om du förstår vad jag menar.

johanna sa...

ahaaaa. jo men det fungerar ju det med. frottera sig med den kulturella eliten. jag själv siktade högre. mot himlen du vet.

lisa sa...

hahaha.. och svingade dig i lianerna?

johanna sa...

yeah, you know. det var lite skogigt i området jag jobbade. :o)