söndag, juli 01, 2007

Ocentral

Appropå bokmissbrukandet så är det hög tid att bookcrossa lite. Släppa lite böcker som bara tar plats. Det finns ju och ta av, snart är hela bokhyllan dubbelparkerad och det är inte snyggt, inte praktiskt heller. Och jag vill passa på nu när jag äntligen känner att jag inte behöver behålla precis alla böcker jag någonsin köpt.

Då uppstår ett problem. Jag är aldrig på några bra boksläpparställen. Jag rör mig i en väl inkörd bana mellan hemmet, jobbet och Skithemköp. Att släppa böcker hemma ger ju liksom inget, och skulle jag börja fippla ut dem i trappuppgången skulle de nog inte bli uppskattade, jag bor i ett hus där man dessvärre, eller kanske bättre, hittar böcker i pappersåterviningen (nej, jag rotade inte, den låg överst...). Så de förtjänar liksom inte att hitta böcker för de skulle inte uppskatta det. Att släppa böcker påväg till, eller på, jobbet känns lite dumt, lite för utomhus. Och Skithemköp är ju skithemköp, det förtjänar ju inget boksläpp.

Får fundera ut något här.

5 kommentarer:

johanna sa...

jag kan dumpa mina på pendeln tänkte jag. jag har en dålig en som jag vill bli av med fort som attans, Jessika Jungs saknad av Elisabeth Gilek. urk, säjer jag bara.

Helena sa...

Fast Hemköp funkar rätt bra! Jag släppte Koka makaroner bland vällingen på Hemköp i Nordstan och det är den av mina bookcrossingböcker som rest bäst. Det är ju inne också, det är bra. Ingen av mina böcker jag släppt på centralstationen har jag för övrigt hört ett knyst om efteråt...

johanna sa...

hur hör boken av sig då?
skriver ni mejl i den eller vad?

lisa sa...

den som hittar den ska skriva in på bookcrossing.com, ett speciellt nummer som man skrivit i boken. Men ingen har hittills hittat min bok, att lämna på bussar kanske bara är en säker väg rätt ner i papperskorgen?

Helena sa...

Det är åtminstone lättare för upplockarna som spanar efter släppta böcker via sajten att hämta böckerna på en statisk plats...