lördag, september 01, 2007

matbloggar och kräm



Jag tittade på en repris av svt`s program Mat igår. Och det pratades om matbloggar. Det kanske man borde börja läsa? Hörde på P1´s meny där de intervjuade hon som har Kärlek, mat och folköl, för någtra veckor sedan, och hon lät ju otroligt sympatisk! Måste skaffa mig lite mer läsabloggar-tid med andra ord.

Innan dess gjorde jag rabarberkräm. Hur gott som helst.

Du behöver;

ca 500 g rabarber (4-6 stjälkar)
4 dl vatten
1 dl socker, varav cirka en amrsked är muscavadosocker
2-3 msk potatismjöl

Gör så här;

Skölj och skala rabarber. Skär i mindre bitar, ca 2 cm tjocka bitar.
Koka upp vatten och socker. Lägg i rabarber. Låt koka 4-5 min tills rabarbern delar sig.
Blanda ut potatismjölet i lite vatten. Häll i en stråle ner i kastrullen samtidigt som du rör om hela tiden. Låt krämen koka upp, när första bubblan kommer är den klar. Ta då bort kastrullen från plattan omedelbums.

Ät med mjölk! Jag tror att det skulle vara extremt gott med mandelskorpor till, men det fanns det inga i det här hemmet.

1 kommentar:

Gitto sa...

Ooooh! "Oerhört sympatisk"! Jag? Du har gjort min dag mycket bättre.

Förutom att jag fick ett vansinnigt rabarbersug nu... :)