fredag, oktober 26, 2007

Nykvist som Blomkvist, Micke som Kalle

Mmmmm Mikael Nykvist Mmmmmmm

Jag är FÖR Mikael Nykvist som Blomkvist när Millenniumtriologin blir film. Jag har varit hemligt kär i Mikael Nykvist ända sedan han var med i det finfina svtprogrammet Känsligt Läge och pratade om sina barn, iförd fiberpäls. Det är sånt jag faller för. Och Blomkvist kan behöva någon som gör honom lite bättre, för trots att jag försökt förtränga det så var jag faktiskt mer än lovligt skeptisk till honom i den första boken. Sedan drabbades även jag av Millenniumtriologipsykosen och hyllade alltihop reservationslöst.

Noomi Rapace som Lisbeth blir säkert väldigt bra också. Men nu undrar jag, borde man inte, ur ett rent moraliskt perspektiv, vara emot hela filamtiseringen, eftersom Stieg Larssons ehhh... livskamrat som han var omnämd i GP, är upprörd och tycker fy och blä och Stieg skulle inte alls vilja att hans böcker behandlades av Bäck-teamtet. Riktigt så pk vill jag dock inte vara, jag ser istället fram emot att bli underhållen.

Och den stora frågan som återstår nu är: Kommer Paolo Roberto spela sig själv? Med bravur eller väldigt pinsamt? Och vad tycker han egentligen om att vara med i den där boken?

Inga kommentarer: