tisdag, november 20, 2007

Bokfemman: thrillers!

Temat för veckans Bokfemma är thriller. Nämn dina 5 favoriter ur genren.

(Thrillern påminner om en obehaglig deckare, men inte med så stor inriktning på själva morden. Snarare tvärtom - så lite av morden som möjligt visas. Thrillers är ofta tämligen realistiska, och det kan kännas som om handlingen skulle kunna hända i verkligheten. Seriemördare är ett återkommande tema i thrillers. En annan variant är spionthrillern. Den litterära thrillern har sina rötter i äventyrsromanen och skräckromantiken.) Från Wikipedia

Oj, Läser jag några thrillers? Säkert, om man inte är så stenhård med genreindelningen! Så här kommer mina fem, mer eller mindre tveksamma inom genren.

1. Johan Ajvide Lindkvist: Låt den rätte komma in. Läskigare än så blir det nog inte.
2. Arne Dahl som fick mig att inte kunna sova för ett tag sedan, kan nog passa in, med seriemörare, nästan politiska thrillers. Boken i fråga just då var Efterskalv.
3. Patricia Traxler: Blod. En bok som jag inte kommer ihåg så mycekt av att jag kan återge någon slags handling ordentligt, men jag minns i alla fall att den var bra. Det var en man som blev mördad, och så var det tre kvinnor som på olika sätt hade med honom att göra, som inte kunde lita på varandra och så vidare.
4. Donna Tartt: Den lille vännen. Stämningen i den här boken är verkligen kryplängsryggradenläskig hela tiden. Och den kommer tillbaka så fort man tittar på omslaget.
5. Jens Ganman: Blod och död. Det här är en slags satir över dokusåpehetsen som är helt sjuk. Ett gäng deltagare sätts på en öde ö, det enda de får att äta är godis och det enda de får dricka är sprit. Den som överlever längst vinner. Riktigt äckligt, men bitvis roligt. Tom Cruise, eller om det bara är en lookalike, finns med och spelar en riktigt konstig roll.

Inga kommentarer: