onsdag, november 07, 2007

Bokfemman

Varför inte haka på? Voilá, bokfemman vecka 45!

För den här veckans tema ska ni få bjuda hem fem valfria litterära (fiktiva) karaktärer på en middagsbjudning. Tänk vad intressant att få sitta vid bordet och diskutera med dina fem favoritkaraktärer, eller kanske är de inte dina favoriter men bara otroligt intressanta ändå. Välj fem personer du skulle vilja bjuda till din lilla fest och motivera varför du har valt just dem

1. Gubben Pettson i Pettson och Findus, av Sven Nordkvist. För att han verkar stabil. Han behövs nog också för att inte hela middagen skulle gå överstyr.

2. Oscar Schnell från boken "Extremt högt och otroligt nära", av Jonathan Safran Foer, för tänk, en kille som spelar tamburin nästan oavbrutet, men ändå är helt oemotståndligt charmig och kan hur mycket som helst. Han kan dessutom behöva lite uppmuntran.

3 och 4. Henry och Clara från "Tidsresenärens hustru" av Audrey Niffenegger. För jag blev helt kär i de båda när jag läste den.

5. Will Kelly från "My legendary Grilfriend" av Mika Gayle. För att jag vill bara nya tag i hans kinder och ruska om lite och säga att allt blir bra. Och för att han verkar ha vissa problem med att laga mat och variera sin kost.

Jag tror att jag skulle laga någon slags burritos.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Låter intressant! Får man va me? Snälla...

lisa sa...

Ja, det är klart!

johanna sa...

låter fräsigt. jag ska fila lite på det när jag kommer hem från vår minikonferens ikväll! (eller imån)

lisa sa...

Ja, jag vill veta vilka du skulle bjuda!
Minikonferens, det låter spännande...

johanna sa...

det var inte spännande! först valsade vi runt hela Gamla stan för att chefen inte hittade till konferensstället, sen fick vi lunch i en murrig gammal källare, sen 4 timmars babbel om ingenting, valsa vidare o intog öl på en sunkpub, vidare till en amerikansk restaurang o sen fånig show med Lena o Orup. bevare mig väl.

lisa sa...

Ojojoj. Jag lider med dig!