måndag, november 26, 2007

Kameraångest

Jag håller på att förgås av kameraångest! Den ligger alltid latent, och nu när jag såg att Helena fått sin (och hennes bilder!), så slog den till med full kraft igen. I-landsproblem modell större.

Kameran kostar ungefär vad som finns på mitt sparkonto. Lika mycket pengar har just trillat in i form av styrelsearvode. Bara lite mindre pengar är vad jag får i a-kassa i månaden. För mig handlar det alltså om lite mindre än en månadslön, ungefär. Men summan finns alltså. Som en händelse ska en halv kamera betalas till CSN den här månaden. Och det är snart jul. ALLA kommer med andra ord få hemvirkade tossor av mig i julklapp. Om jag hittar något billigt garn på loppis.

Sedan hopar sig frågorna. Om jag nu skulle bestämma mig för ett ja, jag behöver den här kameran mer än allt annat materiellt i hela världen.
Ska jag köpa nu, vilket är roligast?
Eller efter jul, då det kanske är någon slags rea? (och jag kanske kan få ett och annat ekonomiskt bidrag i julklapp om jag har tur).
Ska jag köpa den av gamla hederliga Ericsons Foto i Mölndal, av NetOnNet som är billiga eller av JapanPhoto som jag är lite skeptisk mot men som är ännu lite billigare? Skillnaden är inte gigantisk.
Och, ska vi försöka sälja vår gamla kamera som ingen av oss vill ha, som är en cirka två år gammal Kodak, och köpa ytterligare en kamera, en billig lätt kompakt sak, till den delen av hushållet som inte vill eller kan ha en systemis?

Hjälp!

7 kommentarer:

Helena sa...

Haha - förlåt! Jag känner igen mig precis, jag hade inte heller råd. Men för mig blev det lite det som fick mig att komma till skott - jag måste ändå låna pengar av föräldrarna, så jag kan lika gärna låna lite till... när jag ändå måste förnedra mig...

Missa inte att Canon har en cashback-kampanj december ut. Jag ska få 655 kr tillbaka!

lisa sa...

Den där cashback grejjen är intressant. Den gör att Japanphoto är billigast, eller de är i alla fall de enda av de butiker ajg kollat på som annonserar med cashback. Fast egentligen mäte väl det gälla alla återförsäljare?

Det handlar nog mest om att ta sig råd. För pengarna finns ju. Och OM något oväntat skulle inträffa och jag skulle behövt de där pengarna sparade, så får det lösas då... Min förra systemkamera köpte jag för skadeståndspengar, så jag har aldrig "bekostat" en kamera själv. Fast det skulle inte vara värt att åka på stryk för en ny kamera :)

Anonym sa...

fotovideo.se Där beställde jag min. Canon eos 400d. I januari. De har varit billigast just den kameran ända fram till nu. Snabb leverans och man fick snabba och bra svar på frågor. Kolla där.

Helena sa...

Cashback-grejen borde gälla alla, ja. Man fixar det via Canon - fyller i ett formulär på deras hemsida och skickar in kvittokopia och streckkoden från lådan (att behöva misshandla lådan gillar jag inte alls, men jag gör det ändå för pengarna).

lisa sa...

fotovideo.se verkar bra, men jag vill ha en fysisk affär att gå till. Jag är lite för feg och gammalmodig för att våga beställa något så dyrt på internet.

Anonym sa...

Japan photo är en av de dyraste. Cashbacken är Canons och gäller alla affärer. Rekommenderar Scandinavian photo i Mölndal! De slår Japanphoto i hästlängder vad gäller service.

lisa sa...

Jag har hört en del dåligt om Scandinavian Photo, om man läser recensioner, men å andra sidan var jag alltid nöjd när jag beställde fotopapper o.dyl av dem förr. Men får vem som helst handla hos dem fortfarande?