måndag, december 10, 2007

Bookcrossing

Precis när jag börjat misströsta, när jag hållit på i ett halvår och inte en enda av mina böcker blivit registrerade som hittade, så vände det! Den trettonde boken jag släppte, Den ameriskanska flickan, blev hittad. Och sedan har det rullat på! Jag hittade en bok ute vid Klippan, efter att noga ha skrivit ner släppanvisningarna på en lapp och gett mig ut på jakt. Ett släpp jag gjorde på Bishops Arms blev inte bara hittat, det blev läst och återsläppt igen inom kort. Och gårdagens släpp, på en stackars bänk i busskur på Linnéplatsen, hittades inom bara några timmar!

Bookcrossing är hur bra som helst och det borde verkligen vara fler som pysslade med det. Lättar sätt att få lite spänning i vrdagen finns nog, men det här är ett av de bästa. Och inte ens olagligt. Och plöstligt har det blivit lite lättare att rensa ur i bokhyllan. De där böckerna man varken komemr läsa om eller vilja låna ut, men som ändå inte är hur dåliga som helst. Det är lättare att släppa dem ifrån sig när man vet att man får lite spänning på köpet. Och en tråkig tur till mataffären, en busstur, ett passerande av en pendeltågsstation, ett krogbesök, blir lite mer spännande. Jag känner mig fortfarande lite dum, konstig och som om jag gör något jag inte får när jag lägger ut böcker, men det är det värt. Som att göra ett litet bus, ungefär i samma kategori som när man plockar upp sin blyertspenna och bara råkar klottra lite på en bänk.

Så se till att registrera er. Rensa i hyllan, det är modernt, feng shui ni vet. Och ni som redan är med, sällskapa mig. Jag vill inte vara den som släpper mest i Göteborg!

(Ibland lägger jag ut böcker ett tag innan jag släpper dem. Gå in här och kolla ifall det är något du vill ha. Inget osläppt just nu, men det kommer.)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul idé det där. Jag är med men har inte gjort nåt åt saken... Men kanske nån gång...

Helena sa...

Kul! Jag hoppas att få höra något om någon av mina böcker snart... Det är kul när det funkar!

lisa sa...

Man blir som ett litet barn på julafton när det dimper ner ett mail om att någon av ens böcker blivit hittade! Jag vill skrika lite och hoppa upp och ner! Men sedan lägger jag lite band på mig.