söndag, december 16, 2007

Dagens husmorstips

Ett husmorstips var länge sedan. Det kan bero på att jag börjar bli ett fullfjädrat proffs inom området, men idag har jag dock gjort mig en erfarenhet värd att spridas. Ett äkta husmorstips.

Tipset lyder:
När du gör knäck eller dyligt jättejättevarmt som ska hällas upp för att stelna (alltså inte i formar), häll inte upp den jättejättevarma smeten på en plastbricka. Det tycker inte plastbrickan om.

Turligt nog hade jag bakplåtspapper emellan, så det gick att flyttta över hela härligheten till en ugnsfast form. Plastbrickan ligger nu på diskbänken och kvider, alldeles oformlig.

7 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha. ja nu har du lärt dig nåt :o)
jag lärde mig att om man gör snabbkola i micron smälter plastbyttan...

lisa sa...

jag har även lärt mig att knäck kokar över i micron väldigt lätt. och att det är svårt att rengöra micro med knäck i. Men det var ett annat år.

Anonym sa...

ah, mitt kokade inte över, plasten smälte bara. jag har inte försökt igen :o)

Helena sa...

Jag har lärt mig att man inte ska göra kladdkaka utan ägg eller annat bindemedel... Jag var faktiskt tvungen att testa eftersom vi letar bra veganrecept och det funkade jättebra att ersätta två ägg med en mosad banan... och jag tyckte att det verkade lite för bra, så jag testade att göra helt utan ägg eller ersättning (dock med en extra deciliter flytande margarin för att få smeten att gå ihop...) för att ha något att jämföra med. Och jo, bananen gjorde en värld av skillnad. :)

lisa sa...

Det är fint att vi kan lära av varandras misstag :)
Så ni är inne på att äta veganskt från och emd nu eller?

Helena sa...

Ja och lyckligtvis är öl ofta veganskt... :) Vi får väl se hur det går. Har kvar en del oveganskt att äta upp och åtminstone jag kan tänka mig att glida tillbaks till vegetariskt då och då när jag äter på besvärliga ställen... dessutom är det ju djävulskt svårt att leva 100% veganskt när det är gelatin i lim och kortlekar och gudvetvad... får göra så gott det går, med maten åtminstone.

lisa sa...

Det är ett stort projekt, lycka till!