torsdag, januari 10, 2008

Bildat

Jag sitter och ska skicka en jobbansökan. (Ja, jag fick faktiskt tummen ur och skrev både den och annat som skulle skrivas, men det är ännu ytterst osäkert om jag kommer ge mig iväg för att skriva ut och posta den idag.). Det är till ett jobb jag gärna skulle vilja ha om det på något sätt visar sig vara bättre än det jag tänk att jag ska få, men är det som jag tror kommer det vara val nummer två eller tre. (Haha lika bra att gå in med en kaxighet och lita på att jag ska få alla jobb jag vill ha. Vid diskussioner om flytt för ett tag sedan råkade jag slänga ur mig något om att jag tog för givet att den stadens botansiak trädgård skulle kasta sig över mig och jag skulle kunna ställa både det ena och andra kravet... och nej, vi ska inte flytta).
Men så fick jag in impuls. Och började fundera på om jag kanske skulle bifoga en bild. Som ett pick me! pick me!-tricks, eller i alla fall för att ha lite större chans att bli ihågkommen. Jag som brukar bli arg över jobbannonser som efterfrågar bild och jeansmått, men det är ju en annan liga. I det här fallet skulle det vara en yrkserelaterad bild. Så de får bildbevis på att jag kan jobba. Eller i alla fall låtsasjobba framför en kamera.

Vad tror ni? Är det bra eller dåligt att ha en bild bifogat till sitt personliga brev, om detta inte är något som krävs i annonsen?

16 kommentarer:

Saring sa...

Som rekryteringsmanaaaascher skulle jag vilja säga att det där med bild är både och att det beror på! Jag fick en fullkomligt makalöst CV från en kvinna som på ett väldans kreativt sätt hade gjort ritat sig själv med något slags datorprogram och smällt upp denna bisarra bild tvärs över hela CV:n. När den kom upp på bildskärmen blev jag skiträdd! GAAAH!!! HJÄÄÄLP!!! EN GAAALNING!!! Alltså: personligt på ett dåligt sätt.

Däremot har jag fått fina, normala CV:n med helt vanliga, typ passbilder som känns personligt på ett sunt och bra sätt. Man får en bättre känsla för personen samtidigt som det i slutändan efter personlighets- och intelligenstester knappast spelar in.

Jag rekommenderar INTE, märk väl INTE en bild på dig själv där du sitter framåtlutad med handen under hakan i en lyssnarpose med en intensivt intresserad blick in i kameran. INTE. Om du för ett ögonblick hade sådana funderingar.

Det har också inträffat. Hehe. Haha. Hihi. Tack men nej tack.

lisa sa...

Åh, tack för tipsen!
Bilden är en ganska liten bild på mig, garanterat inte ritad och uppsmälld över hela cv:t och inte heller i en låtsaslyssnarpose. Det är en bild där jag typ står och pillar med några blommor.

Fundera grönt sa...

Jag tror som saring att det kan bero på. Men i ditt fall, med en sån bild så låter det som att det kan vara positivt. Man sticker ju ut ur mängden om man har ett foto, för det har väl inte alla? Tror inte det kan skada... Lycka till! Blir nyfiken vad det är för jobb :)

lisa sa...

Det är det trädgårdsjobbet som stått bland gp´s annonser i några veckor nu...

Fundera grönt sa...

En liten liten annons? Har undrat över den för de har sökt folk så länge. Även i höstas, väl?

lisa sa...

Japp, den lilla. Jag undrar också varför de sökt så länge, men det är ju bra för sådana som mig som har lite svårt att få tummen ur och få iväg sin ansökan...Eller så har de köpt ett visst antal veckor?
Jag vet inte om de annonserade i höstas också, inte vad jag minns men det är mycket möjligt.

Fundera grönt sa...

Okej, spännande! Men det är en bit att åka va? Har aldrig varit där.
Kan ha varit i somras/höstkanten de sökte folk och sedan har jag noterat annonsen igen och undrat hur många de egentligen behöver anställa :)

lisa sa...

Kan avslöja att jag har heller aldrig varit där. Men vad jag hörde från klasskompisar som hade praktik där så var det bra. Och det finns ju inte så tokmånga jobb att söka...

Fundera grönt sa...

Nej, det gör ju inte det precis. Jag håller tummarna att du får nåt bra. Har du sökt säsong igen till förra stället också? Trevlig helg!

lisa sa...

Japp, förra stället är ju det jag hoppas mest på. SJälv då, kör du säsong elelr pluggar du i sommar också?

Fundera grönt sa...

Du borde väl kunna få där igen? Två säsonger får man väl iallafall... sen börjar det brännas.
Jag pluggar. Har nog bara fyra veckors ledigt i sommar om jag fattat rätt.

lisa sa...

Fast det är andra säsongen som är kritisk, det är då man blir lasad. Men det borde inte vara några problem.

Fyra veckor, hoppas du kan unna dig att vara ledig då :)

Anonym sa...

men alltså, nån måste berätta för mig vad det är för jobb ni tjassar om. ligger långt bort vartdå o var o hur och när?
tell me tell me!

lisa sa...

s ä r ö trädgård.

Anonym sa...

men dom söker ju alltid folk men anställer aldrig nån. jag har varit där på intervju o det passade tydligen inte. HTE garden ska ni vara skeptiska till oxå.
vad är det för fel på folk eegentligen?
särö är ju döden att åka till med buss, om man inte har bil o fastnar i köerna. urk.

lisa sa...

HTE har jag hört mycket ont om :) men det jobbar en del roligt folk där.
Särö ligger ju verkligen långt bort, men jag vågar inte låta bli att söka en massa. Tänk om man står där utan säsong?