torsdag, februari 21, 2008

Att vara inte så rik

Jo, jag skyller mig själv, för jag ska resa bort nästa vecka. Och det är ju en, på vissa sätt, helt onödig sak att spendera pengar på. Lyckligtvis betalade vi hotell och flyg förra månaden, och det var inte precis asdyrt. Och ja, jag har nyligen köpt en kamera jag kanske inte alls borde köpt.

Men. Idag var jag tvungen att ringa CSN och be att få skjuta upp min betalning. Det funkar helt enkelt inte att ha en a-kassa på 9000 i månaden, 3600 i vanliga räkningar och 3500 i csn-räkning. Det var inte så lite läskigt att ringa. Att be att få slippa. Erkänna att nej, jag har inte råd. Kallsvettigt. Och jag kände mig dum som gjort precis så som är det värsta jag vet, lagt pengar på "onödiga" saker för att sedan inte ha råd att betala räkningar. Det är förbjudet. Jag skäms.

Jag har klarat mig på betydligt mindre pengar per månad. Gått på studiemedel(uppenbarligen), soc och bara jobbat lite. Men då hade jag inte heller lika höga utgifter. Då bodde vi tre. Eller två. Billigare. Då hade jag inte heller tagit lika mycket studielån, och framförallt inte behövt börja betala tillbaka.

Fan vad jag ångrar mina första studieskuldsår. Tre terminer till ingen som helst jävla nytta. När jag får barn ska jag förbjuda dem att studera, innan de bestämt sig och är alldeles säkra på vad de ska bli när de blir stora.

Förresten så gick det alldels utmärkt att skjuta upp betalningen. Och dela upp den på fler månader, inte kvartal som jag betalat hittills. Och jag kan nu känna mig rik ända tills den sista mars. Men då har förhoppningsvis lönen kommit.

Och lönen ja. Jag vet fortfarande inte vad jag ska få i lön i år. Det är lite bizarrt. Mer än förra årets 16200, men jag vet inte hur mycket. Häromdagen diskuterades det löner, och i jämföresle kändes min lön så satans låg att jag blev osäker på att det verkligen var 16200 jag fick förra året. Men det var det.

7 kommentarer:

Malin sa...

Fast jag hade ju helt fel om min gamla lön som vårdbiträde. Det var 12200 jag hade, inte 16200.Inte för att det gör nån lönesituation BÄTRRE på nåt sätt, men ändå.

lisa sa...

Aha, men det gör en viss skillnad. Frågan är vad ett vårdbiträde tjänar idag?

Anonym sa...

bra intiativ att ringa och få en ny betalningsplan. det måste ju vara bättre ju fler som ringer, då kanske de asen till slut fattar att man inte kan betala hur mycket som helst mot bakgrund av det man tjänade FÖRRA året! eller nej, de vill dom ju inte fatta, men bra hursomhelst!

lisa sa...

Jag tror inte ens att min plan är baserad på förra året, utan året innan. den är så orimligt hög...

De verkar onekligen vara vana vid att folk ringer och inte kan betala, så jag är nog inte den enda. Även om de inte precis stryker lånen så tror jag att det är bra att så många som möjligt ringer.

johanna sa...

men alltså. hade man så dålig lön där? jag minns inte, det är som ett fattigt töcken dom åren.. :o) jag var på intervju i veckan (vi glömde prata om lönen) och idag ringde dom o frågade om jag ville ha jobbet, lönen var 18000. pfft. visst att det är högre löner i stockholm men kom o hjälp..

lisa sa...

18000? Det är väl ganska så standard, men kräv 20!

johanna sa...

det är bara ett vik, så 18,7 är ju nästan standard. nästa fasta jobb jag får ska jag kräva minst 23! (då kan man inödfall sänka till 22-22,5. so help me God!