lördag, mars 08, 2008

8 mars

Internationella kvinnodagen. Och den får mig att bli extrasuperförbannad. Så många fler anledningar än vanligt.
Oskicket med att ge bakelser till sin fru/kvinna. Aha, grattis till att tillhöda de förtryckta!
Oskicket av GP att ha jävla Nyamko Sabuni på omslaget, inte bara på ettan utan även på TvåDagar. Jag blir alltid förbannad bara av att se henne.
Oskicket att alla Gp frågat om vad som är den viktigaste jämställdhetsfrågan, svarat lönen. Kan inte en endaste en vara lite mer nyskapande?

Och jag blir arg på att det inte längre känns som ett alternativ att gå ut och skrika. Över att jag bara skulle känna mig obekväm i ett åttondemarsdemonstrationståg.

Och jag blir lite arg över att det jag kanske mest vill, är att gräva ner mig i lite ungocharg-nostalgi, dricka för många folköl och lyssna på Candysuck.

Jag ska i alla fall gå och fika. Det blir bra. Och prova öl, det blir också bra. Kan kanske rentutav ses som en politisk handling, som en protest mot det kanske allra mest idiotiska; framtagandet av en "tjejöl", för att "förändra synen på öldrickning". Ja, för tjejer är ju lite dumma och klena och behöver specialprodukter för att tycka om öl. Vanligt öl är kanske lite för starkt för våra stackars magar och smaklökar, som skiljer sig så brutalt från de som har kuk.
Åh fy fan, nu exploderar jag snart.

Jag har visst varit förbannad tidigare 8mars också.

4 kommentarer:

johanna sa...

ojojoj, här spar vi inte på krutet.
jag har lagt all revolution åt sidan idag och ägnat mig åt mosterliga plikter för mina små flickor.
men jag håller med om Nyamko, jag kan inte riktigt med henne heller. hon är lite konstig. som Condoleezza Rice, lite läskig o ickemänsklig på nåt sätt.

lisa sa...

Ibland måste man ryta till lite :)

Precis! bra jämförelse med Condoleezza!

Anonym sa...

Själv hade jag väldigt lagom firande i Kvarnbyskolans matsal.
Jättegoda maträtter (som dessutom var gratis) Kvinnor från många länder, inte så många svenskor.
Mycket dansande med höfter och magar. En ung kvinna sjöng så vackert på persiska, turkiska och svenska. Kom ihåg namnet Aida, hon kommer att gå långt!
mamman

lisa sa...

Fint!