söndag, mars 23, 2008

Tips i sista minuten

eller nej, egentligen är det nog för sent.

Jag skulle behöva ett boktips. Längtar så förfärligt efter att ligga i soffan en hel dag och bara plöja. Möjligtvis baka bröd och tvätta samtidigt, så att man både kan vara effektiv och lata sig samtidigt. Men huset är tomt på bra böcker. De enda jag inte har läst, om man räknar skönlitterärt och det gör man, är den senaste Peter Höeg, som jag börjat på men det är så väldigt konstig, Paul Austers senaste som ärligt talat inte verkar ett dugg lockande, El Choko som jag känner att nej, det blir för mycket fängelse i kombination med PrisonBrejk. Samt två deckare som inte heller lockar. Jag har fått deckaröverdos. Och sedan toppade jag med att läsa en dålig deckare, så nu är jag verkligen deckarmätt på ett tag. Trots att jag läser boktips varenda dag, så är mitt huvud nu tomt.
Jag läser inte klassiker. Jag läser böcker där det är möjligt att identifiera sig med någon av karaktärerna. De ska utspela sig i nutid, eller bak till och med 1960-talet är okej. Eller till andra världskriget. De allra bästa böckerna är dem man tror utsåelar sig i framtiden men som inte gör de, som Microslavar när de bara äter tvådimensionell mat. Det ska helst inte vara för romantiska, med chiklitt är bra om den är bra. Det ska helst vara böcker man kan plöja på en dag.

Seså, tipsa mig! Överbevisa min tro att jag redan läst allt bra!

8 kommentarer:

johanna sa...

öhh.. jag läser ju fortfarande Väinö Linna, men du kanske inte är så sugen på honom.

men vad säjs om Gunnar av Bob Hanssson, eller Ladies av Mara Lee?

lisa sa...

Bob Hansson har jag svårt för, men den där Ladies ska kollas upp! Har för mig att jag läst om den förut, men glömt vart och när och att jag gjort det...

Helena sa...

Har du läst Skumtimmen av Johan Theorin? Jag läste precis ut den och tyckte den var spännande och bra. Den har beskrivits som både deckare och skräck, men är egentligen ingetdera.

lisa sa...

Nej, den har jag inte läst. Jag har tidigare varit skeptisk mot skräck, men efter Ajvide LInkvist har jag fattat att det kan vara jättebra!

johanna sa...

men alltså, Bobban skriver ju poesi ananrs, det här är hans första roman. fast iofs ska jag inte pracka på dig nåt, jag tyckte boken var bra, men har aldrig läst hans poesi.
du har väl läst den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren?
eller varför inte Doktor Glas av Hjalmar Söderberg och sedan Gregorius av Bengt Ohlsson?

lisa sa...

Vidunderliga kärlekshistorien har jag läst, doktor glas är för mycket klassiker och gregorius fastnade jag aldirg för, men jag läste nog halva. Det är extremt sällsynt att jag inte läser ut en bok, så jag får nog säga att det var ett dåligt betyg. men vidunderliga... är bra!

Anonym sa...

Apropå Paul Auster..läste precis Dårskaper i Brooklyn. den var ju inte så jättebra man jag var tvungen och sträckläsa den ändå för jag trodde hela tiden den skulle bli bättre. att något mer skulle komma...det gjorde det inte. Däremot Resor i skriptoriet! läste den på engelska. Det är så jag vill ha den gamla gubben!

lisa sa...

Får väl ge resorna en chans då.