måndag, januari 05, 2009

Smartast?

Jag kan ibland snöa in på petitesser. Hårklyverier. De senaste dagarna har jag funderat på vilket som är minst klimatsmart:
Att spara en halv lime och plasta in den i plastfolie för att använda den vid senare tillfälle, eller att slänga den?
Det är ju inte bra att hålla på att slänga ätbara saker, då har man ju använt en massa besprutning, transport o.s.v i onödan, men att å andra sidan anvädna sig av plast för att klä in den, det är ju inte heller helt bra?

Jag hade tänkt att vara med på ecoprofile.se´s bokcirkel, och håller därför på att läsa den här, men jag kommer inte så långt. Snöar liksom in på småsakerna.

4 kommentarer:

Konungen av Saba sa...

Brukar också fundera kring sånt. Men oftast kring en halv lök. Kan man inte förvara det i något som ändå ska slängas sedan? En bit tidningspapper? Eller fritt i en burk med lock? Tänker på vanliga glasburkar man diskat ur. En halv lime i en gammal rödbetsburk. Borde funka? Eller plastdito.

/ Konungen av Saba (f.d. I Vassruggen)

lisa sa...

Tupperware har annars en lösning på det där, en plastburk som är formad som en halv tja... valfri rund grönsak/frukt. Men jag tänker att den blir lite äcklig om man haft lök i och sedan har frukt i eller så, en plastburk är nog bättre. Men då går det åt energi att diska den... och lägger man den halva löken/limen/vad det nu handlar om på komposten så blir det ju jord, och det är ju bra, men i processen bildas det metangaser och nej, det är ju inte bra... och så vidare.

litet hus sa...

jag brukar lägga mina halvor uppåner på ett litet fat eller i en kopp, funkar kalasbra. för det MÅSTE ju vara bättre med en liten diskning än miljöångestframkallande plastfolie?!

lisa sa...

Ja, det där med uppochner-på fat tror jag är det bästa! Och så får man se till att komma ihåg att använda den sedan.