söndag, maj 17, 2009

Två verklighetsbaserade

Den senaste tiden har jag läst två helt olika böcker, som ändå har det gemensamt att de är verklighetsbaserade. Först och främst Barskrapad av Barbara Ehrenreich. Boken handlar om när Barbara åker runt i USA och försöker försörja sig på diverse okvalificerade jobb, hitta någonstans att bo, och allts om oftast, hitta ytterligare ett jobb eller två för att ha råd att betala för sitt boende. Man kan säga vad man vill om att en välartad medelklassjournalist gör så här, men jag tycker det är bra att de som är upptagna med att hanka sig fram på två tre jobb och tvingas bo på motel för att de inte har råd med despositionsavgiften på en lägenhet, har någon som lyfter fram hur jäkla misärig deras situation är. Boken är dessutom mycket bra skriven. Kan rekommenderas!
Bok nummer två, som jag nog mest bara läste på grund av tvångstankar, är Linda Skugges dagbok. Från 1991 till 1993. Den var däremot inte alls bra. Lite roligt med "kändisarna", annars var det mest ett ändlöst ältande om att hon var olyckligt kär, hade ont i halsen och mensproblem (Mensproblem, vilket jäkla uttryck!). Och inte för att vara förmäten på något sätt, men jag tror att jag personligen hade fått ut mer av att läsa mina egna dagböcker från tiden då jag var i den åldern. Jag menar inte att någon annan hade fått det, men att läsa någon annans dagböcker som i stort är så lika ens egna kändes mest... långtråkigt. Fast mina innehåller inte en enda kändis, och inga mensproblem heller.

Inga kommentarer: