måndag, juni 22, 2009

11


Det är elva veckor kvar tills min semester. Inte för att klaga, men det är fanförjävla länge. När ska jag hinna safta och sylta? Sy? Lata mig? Så störbönor? Läsa böcker hela natten?

Om jag skulle få en stund över, planerar jag att göra citronsaft. Det blev nämligen citroner över när jag gjorde flädersaft häromdagen.

3 citroner (gärna obesprutade kravmärkta)
1 liter socker
40 gram citronsyra
1 liter vatten
Tillagning av recept
Skölj och borsta citronerna.
Klyfta dem och skiva dem fint samt lägg i en stor skål.
Tillsätt strösocker och blanda runt. Knåda gärna in sockret med händerna.
Rör ut citronsyran i vattnet i en kanna. Rör i vattnet i citron- och sockerblandningen.
Ställ citronblandningen i kylen ett dygn. Ta ut och rör om citronsaften några gånger så blir det mer smak och sockret löser sig.
Sila citronsaften.
Häll citronsaften i rengjorda flaskor, förslut och förvara i kylen eller i svalt och gärna mörkt.
Öppnad flaska förvaras i kylen.

1 kommentar:

Gbgmamman sa...

Undrar en sak (kanske är en totalt pantad fråga) Men ska man dricka saften som den är eller blanda med vatten när man dricker den?