fredag, november 27, 2009

Advetntsljusstakeoskuld

Vi, som i vi som bor här nu, har aldrig haft advetsljusstake. Det har funnits i våra barndomar, men då har det varit mammorna som har basat över den avdelningen. I år slog jag till på en fejkmässing på loppis för tio kronor. Datumljus (d.v.s med nedräkning till julafton, som man eldar lite på varje dag) har vi haft i flera år, men jag kände att det var dags att ta pyntandet ett steg längre.
Jag har tänkt att vi ska ha bokollon i, men det blir nog lite tråkigt att ha bara det. Så dagens fråga lyder:
Kan man ha riktig mossa i en adventsljusstake? Eller måste det vara torkad?

Jag tänker att grön, mer eller mindre levande mossa, skulle vara snyggt.

Förresten upptäckte jag att vi inte har några vita vanliga stearinljus heller. Vi får se hur det blir på söndag, än så länge ser det ju inte så bra ut...

6 kommentarer:

johanna sa...

Om ni är jättebra på att komma ihåg att släcka ljusen kan man ha riktig mossa, men det är ganska risky. sen beror det lite på hur ljusstaken är utformad, om ljusen står direkt i mossan o sånt..
Jag ska försöka minnas var mina adventsljusstakar är först innan det blir pyntat av :o)

Jo sa...

Håller med Johanna, den torkade mossan man köper är behandlad med något slags flamskyddsmedel eller liknande, så det kan vara lite risky. Jag tog dock in grön mossa förra året och gjorde en "julgrupp" ute i rucklet och det funkade utmärkt. Men då glömde jag inte heller att släcka ljusen (och jag hade blockljus i den).

lisa sa...

det är ljushållare, så det är lite distans till mossan, men det låter ju lite läskigt.

LillaGrå sa...

Om du tar grön mossa så fukta den med blomspruta regelbundet! Då håller den sig grön och fin och det är mindre risk att den brinner. Men kom ihåg att släcka!

lisa sa...

En sprayflaska med vatten brevid kanske? Så blir mossan både vattnad och jag får chansen att leka brandman på köksbordet.

johanna sa...

haha, lisa är julens hjälte :o)