tisdag, januari 19, 2010

Kamerakrångel

Fick någonslags besked från Canon idag, när jag mailade dem om datorns och kamerans ovilja att samarbeta. Men åh, vilket jobbigt svar.

Kunden kan prova med de uppdateringar som finns för Windows Vista. Dessa ska fungera även tillsammans med Windows 7.
Ibland förekommer konflikter likt den kunden beskriver och det är tyvärr svårt att peka på den exakta orsaken.
Oftast beror detta på mjukvarukonflikt. Orsaken kan vara annan mjukvara som används för att kommunicera med andra enheter man ansluter via USB.
Prova avaktivera denna mjukvara om det är möjligt och koppla ifrån enheter anslutna via USB, exempelvis webbkamera, scanners eller synkprogram för mobiltelefoner.
Starta sen om och ansluta kameran endast, gärna i en annan USB port än innan för att tvinga datorn att upptäcka den på nytt.
Brandvägg eller antivirusprogram kan ibland blockera kommunikationen så det kan vara bra att prova tillfälligt deaktivera dessa med.
Då kameran hittas av datorn och syns via enhetshanteraren kan vi konstatera att kameran fungerar felfritt.


Vi har ju till exempel tangentbord och mus via usb, blir svårt att testa att dra ut dem och bara ha kameran ikopplad... Suck, jag tror jag väntar tills imorgon med att ens börja försöka.

5 kommentarer:

Brorsnor sa...

Vistagrejen skulle kunna fungera tror jag. Annars kan jag kika på det!

lisa sa...

Tack! jag provar vistagrejjen, annars ringer jag!

lisa sa...

Det funkade inte med att uppdatera i alla fall...

Brorsnor sa...

ajfan, jag får komma förbi nån dag och se ifall jag kan lösa det

lisa sa...

Låter bra!