onsdag, februari 01, 2006

Den Nya Maskinen

Vi fick en Ny Maskin till kontoret idag. En som kan "allt". Vår administratör hade tröttnat på att den gamla faxen bara orkade få i väg hälften av det som stod på papprena vi faxade till henne. Vi har bett om ny fax, kopiator och skrivare lääänge. Idag var det alltså äntligen dags. Det krävdes en riktigt arg administratör för att bossen skulle släppa till lite pengar. (Men någon ny skrivare blir det inte. Den måste ha gjort 100 000 kopior innan vi får en ny. Hittills har den bara gjort 35 000. Att den drar med sig 14 papper per sida man skriver ut är inget argument. Inte heller att man måste öppna hela skiten och försiktigt, försiktigt dra ut apper som fastnar ungefär varannan gång man använder den. Det är svårt att vara försiktig i sådana lägen.)
Tjuvlyssnade på några kollegor som skulle använda den Nya Maskinen. Först sprang de runt och ringde varandra för att kolla om någon av dem hade träffat snubben som installerade den, eller administratören, så att de kunnat få en instruktion. Men icke. Då tryckte de på alla knappar. Det pep mycket. Sedan sa maskinen att de skulle lägga i dokumentet, som redan låg på plats. Sedan fick de slå faxnumret tre gånger. Till slut var de tvugna att ringa firman som skulle få faxet och frågade om det kommit fram. Det hade det. Jag berättade inte för dem att det låg en bruksanvisning under maskinen. Lite får man faktiskt räkna ut själv.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle jag vara du skulle jag sno bruksanvisningen och lusläsa den och sedan slänga den. Förstå vilken nyckelperson du skulle bli när du är den ända som klarar av supermaskinen. De skulle aldrig kunna sparka dig.

lisa sa...

åh vilket bra tips! Jag har funderat på att låna hem den, men varför ska jag egentligen lämna tillbaka den? de kan gott få krypa lite...

lisa sa...

skit, någon annan hann före! Ingen bruksanvisning, bara en installationsguide på 411 språk! Idag skulle jag kopiera, och min kollega skyndade sig stolt fram för att förklarra hur man gjorde. Jag gick där ifrån.

Cliff Hanger sa...

Men du har ju genomskådat kollegan. Nu är det bara att invänta det rätta tillfället för den sköna hämnden. Don´t get mad, get even.

Detta är kul om hur amn kan hämnas på folk:

http://argaste.blogg.se/301105232740_payback_is_a_bitch.html

Cliff Hanger sa...

...om du lägger till några bokstäver på länken så att det blir "bitch" i slutet blir det rätt.

Joshua_Tree sa...

En gång i tiden hade jag en arbetsledare som konsekvent kastade allt - jag menar ALLT - som gick sönder. Han menade att det enda sättet att få in nya saker som fungerade var att se till att de gamla trasiga försvann, annars skulle de bara tejpas ihop och köras ett tag till.

janne sa...

Har du sett filmen "Office space"? Jäkligt bra, och där visar de hur man handskas med en trilskandes fax =)

lisa sa...

har inte sett den, men den ser ut att stå i bokhyllan. Kandidat som helg-film, helt klart.