torsdag, februari 16, 2006

det nya språket

Det finns en sak jag har extremt svårt för. Det nya fjortis-tjej-språket. Man finner det lätttast på hälsningssidor för ungdomar i tidningnen, typ GPs Graffiti. Eller ja, jag vet ju inte var kidsen kommer till tals. Säkert på Lunarstorm och andra nymodigheter.
Men hur skriver dom egentligen? Pözz å kjamiz och så vidare. Jag tappade bort mig ungeför någon stans när kidsen började skriva "oxå". Där kände jag att nej, nu var det dags att sätta ner foten. Man kan faktiskt inte hålla på och skriva hur som helst. Det blir bara så otroligt fånigt. Jag börjar ana en skillnad mellan de som växte upp med ett internet som fanns där samtidigt som det var dags att lära sig skriva. Som redan från början sms-ade när vi andra spelade Game and Watch (eller ja, titttade på när bågon lyckligt lottad spelade). Skriver kidsen frivilligt för hand nuförtiden? Eller bara när de måste i skolan?
Något annat jag har väldigt svårt för är smileys. Ibland kanske, kanske man är tvungen att använda det, om man verkligen inte kan formulera sig på ett annat sätt. Men helst inte. (Jag är emot sudoku också, lite av samma anledning). Det är viktigt att kunna uttrycka sig ordentligt, att utmana sig själv att komma på formuleringar och se till att ha ett ordentligt ordförråd. Och det får man knappast av sudoku eller av att använda smileys och stava konstigt hela tiden.
Jag måste dock erkänna att jag talar mot mig själv lite här. På senare tid har jag skrivit kool istället för cool flera gånger. Och det borde väl inte heller vara okej, om man nu ska vara så språkelitistisk som jag?

5 kommentarer:

Örjan sa...

Smileys behövs ju på internet för att visa att man skojar, är ironiskt. Om inte smileys finns skulle mycket mer gått åt helvete :)

Annars är ett av de mer roliga uppkomsterna uttrycket smet som skapat tackvara T9-funktionen på mobiltelefonerna. Ska du skriva att festen var "soft" så är det första ordet du får upp smet. (Nu är det dock väldigt ute att använda ordet smet)

(Förtydligande: Jag ogillar ordet smet, men jag tycker uppkomsten är rolig)

Men försöker du jämföra sudokos och korsord? För det känns som att det är att jämföra äpplen och päron.

Cliff Hanger sa...

Sorry, men jag tycker om smileys. :-)

Har hört talas om att kidsen nu för tiden springer omkring och ropar "brb" till varandra. Be right back, alltså. Detta gör de IRL.

Anonym sa...

PUZZ & KJAMIZ!

lisa sa...

el mango: åh hjälp. Snart kommer man inte fatta alls vad de säger. Kanske kommer att utvecklas någon slags program som komplement till mobilernas stavningsprogram, som översätter kidsens språk? Som en direktparlör, man håller upp mobilen mot dem och så får de prata in i den, så översätter programmet och förklarar alla förkortningar?

lisa sa...

örjan:
äpplen och päron är frukt.
korsord och sudoku är konstruktioner där man ska fylla i saker i rutor. Jag är egenlitgen lite emot jämförelsen, men det är ju många som gör den.