tisdag, mars 28, 2006

strejk? inte utan mitt jobb!

Det strejkas i Frankrike. Generalstrejk rent ut av. Och jag tycker att de har så jävla rätt, vad det verkar. På ekot idag hörde jag dock något som nästan fick mig att tappa tron på världen/revolutionen. De intervjuade en fransk man, som det enda han kunde häva ur sig var en jävla massa gnäll om att han kommit två timmar för sent till arbetet och inte visste hur han skulle komma hem, eftersom det inte skulle gå några pendeltåg. Stanna hemma då för fan. Det är ju liksom det som är meningen med en fet strejk. Och om han nu var en så pass stor idiot att han höll med om förslaget på slakten av arbetsrätten, och inte ville strejka, kunde han väl njutit av en dags ledighet? Påtat lite i trädgåren eller nå´t? Som vilken vettig människa som helst. Inte gnällt! Framförallt inte i radio.

6 kommentarer:

Anonym sa...

ju längre söder ut i Europa desto mer engagemang och temperament.
Det är solen som gjort detta under flera hundra år.

iomed västhuseffekten så kommer vi också vara ute och härja som fan på gatorna om sådär 3-4 generationer framåt :)

lisa sa...

åh! fan vad roligt, nu blev ajg glad och känner att framtidstron kommer tillbaka! Jag har alltid velat köra traktor väldigt sakta upp och ner på Avenyn och duma gamla hundbajsar på Gustav Adolfs torg!

Anonym sa...

Nu är det kanske bara lilla jag som måste bli helt överseriös här som vanligt...

Men är det ingen som provat att ta ett annorlunda perspektiv på det här lagförslaget? Lagen är till för att stävja den helt extrema arbetslösheten bland ungdomar genom att göra det lättare/friare/mindre riskfyllt att anställa ungdomar. Och vill man nu ha lite anställningstrygghet, kan man då inte helt enkelt ta och se till att skaffa någon form av kompetens som gör att arbetsgivaren faktiskt har nytta av att ha kvar en?

Jag vet inte, det är säkert jag som är ute och cyklar igen som vanligt. Men jag tycker det hela låter rätt vettigt. Strejker är bara en ursäkt för folk att ta bonnpermis från jobbet. Om de faktiskt gjorde ett bra jobb skulle de ju inte behöva oroa sig så mycket för anställningstryggheten.

mikebike sa...

jävla fransmän! de är dryga jävla svin men strejka det kan de fanimej bäst av alla.

lisa sa...

kurrage: jag väljer att inte fatta vad du menar.
förresten är jag också familjefar. eller mor. Margot har anlänt.

mikebike sa...

åhh grattis till margot. man förstår inte hur stark kärleken till ett barn kan vara innan man får ett själv... det är liksom inte samma grej att låna andras;)