söndag, april 02, 2006

framtidsyrket?


Det hände sig, ganska så sent i går kväll, att jag skulle få tag i en taxi, till Brorsnor. Han var aldeles för långt hemifrån vid fel tidpunkt, och jag var aldeles för rik för att låta honom åka nattvagn.
När jag väl kom så långt att jag inte bara fick en upptaget-ton i örat när jag förslökte ringa, drabbades jag av Enya istället. Väntmusik, med andra ord. Och då slog det mig. Tänk att vara den på taxistationen som har till uppgåft att välja låtarna de stackarna som bara vill ha en bil utsätts för högst ofrivilligt under en ansenlig tidsrymd! Vilken makt! Och hur tänker man? Som professionell, stolt yrkesmänniska kan jag tänka mig att man ibland blir så extremt nöjd med en låtordning att man ber alla telefonister att tala lite extra långsamt, så att så många som möjligt ska få uppleva ens mästerverk genom luren. Och omvänt tror jag att telefonisterna ibland ger dj:n en hint om att de vill höra vissa gamla godingar, där de garanterat kommer att få avslöja en och annan stackare som skrålar med i andra änden av linjen, väntandes på sin turm helt i ovetskap om att han eller hon redan är framkopplad till telefonist.
Och finns det låtar som man inte bör spela? Lite som när det hänt något hemskt och radio inte får spela riktigt vilka låtar de vill, utan tvingas köra Candle in the wind på repeat mellan nyhetssändningarna? Räknas det som klychigt och nybörjaraktigt att spela låtar som "växeln, hallå hallå" eller alla med ordet car i titeln?
Och har taxiförarna något att säga till om? Som jag tänker mig så tvingas även de lyssna på dj:ns val när de kommer in till stationen för en kopp kaffe fram åt småtimmarna. Så det måste tas med i alla beräkningar och föreskrifter och urvalskriterier att detta även är en arbetsmiljöfråga.
Samt den största frågan av allt: Hur blir man taxi-dj? Vilka krav finns det, hur ser arbetsmarknaden ut idag? Kan vi se fram emot en mängd pensionsavgångar de närmsta åren, eller är det ett yrka som dött ut innan det ens slagit igenom för att ams inte förstod behovet i tid?
Jag såg hela den danska serien Taxa, och jag har en del skivor, samt mycket bra musiksmak. SÅ ja tack, jag tar jobbet!

Inga kommentarer: