söndag, juli 30, 2006

Det kan inte vara park överallt!

Dagens insändarsida i GP bjöd på en ovanligt dum åsikt. De bjuder ofta på sådana, men få ämnen engagerar mig mer än skräp, parker och offentlig miljö och vad den används till. Om jag och GP hade varit kompisar så hade jag skrivit en insändare. Men nu har GP valt att ignorera mig, en gång för alla, vilket gör att jag inte tänker bjuda dem på någon smaskig debatt.

Så här löd insändaren:

”Röda Sten kan bli en grön och trevlig park

Utsikten över älven och inloppet till Göteborgs hamn är underbar och det finns en fin strandpromenad med bryggor där fritidsbåtar kan lägga till. Men hur ser det ut vid Röda Sten? En kal, ogästvänlig servering och en stor, ful grusplan utanför.
Istället tycker jag att Göteborgs Stad skulle göra planteringar med buskar och träd, samt sätta ut bord och bänkar där man kan äta sin medhavda matsäck. Kanske en fin park med bajamajor, som i Slottsskogen?
Vad jag har sett finns det bara en enda soptunna på hela detta område. Det skulle kanske bli mindre skräpigt om det var tätare mellan dem? Uteserveringen kunde också göras betydligt trevligare med bekvämare möbler och parasoll.
Röda Sten har alla förutsättningar att bli ett ännu populärare rekreationsområde för turister och stadsbor, men då måste något göras!
Anna Ljungkvist”

Den här damen har så fel så hälften kunde vara nog. Vi behöver inte fler stora parker i Göteborg fulla med fulla turister, kulturkoftetanter eller bord och bänkar vid vart enda liten buske. Det räcker med Slottskogen, Botaniska och Trädgårdsföreningen. Lägger man ihop dessa med alla de små gröna plättar som finns på alldeles lagom många ställen i Göteborgs innerstad, har man redan där en yta som är större än vad damen i fråga någonsin kommer att vara villig att punga ut i skattepengar för dess skötsel. Det finns ju dessutom långtgående planer på att förvandla området på andra sidan, till höger om brofästet, till ännu ett gigantiskt ”Slottskogen”. Den planen innehåller säkerligen bajamajor, och jag råkar veta att där finns båda träd och buskar, samt att det förbereds för en eventuell badplats. Perfekt turistfälla.
Det finns papperskorgar och bänkar överallt i stan, och i förorterna, det är när det kommer till tömning och skötsel det tryter. Och, framförallt, det hjälper inte hur många papperskorgar man ställer ut, när det är brukarna som inte har vett att använda dem.
Röda Sten städas varje morgon klockan sju ungefär. Jag har cyklat över Älvsborgsbron och sett dem, varje dag. Där är inte exceptionellt skräpigt, men inte heller så värst rent. Skräp slänger folk dock lika mycket på gräsmattor som på diverse hårdgjorda ytor, det är jag helt säker på.
Göteborg behöver behålla de ytor som finns för lite mer kravlöst häng, platser där man inte kan säga nej till en och annan utomhuskonsert med förevändningen att gräsmattan skulle ta skada om det var för mycket folk på den. Den här stan behöver ytor som dels kan fungera vid stora jippon som inte är tillräckligt stora eller mainstream för att platsa på till exempel Heden, men dels kan erbjuda ett alternativ, både till överfulla skärgårdsspårvagnar och gröna gräsmattor knökfulla med småbarnspicknickar och frisbeehuliganer.
Bryggorna vid Röda Sten är ett av de bästa hängställen i stan. De är nästan lika bra som de i Malmö, kan jag tänka mig. Det gör inte ens något att här inte är så värst badvänligt, det är snarare en fördel. De som gillar bad kan åka någon annan stans. Bryggorna utgör ett mycket mer välkomnande alternativ än de på andra sidan älven, befolkade av överklassen och dess tjusiga båtar.
Och långbordet, byggt av en hel lång radda picknickbord, säkert tio meter långt, borde väl fungera även åt damen i fråga när det ska ätas hurtig medhavd matsäck? Det är inte precis så att de uteserveringar som finns vid Röda Sten ockuperar varenda sitta-och-äta-svettiga-ostmackor-yta. Jag har mer en vision om ett schysst kalas där ute. Fullt genomförbart, möblemanget finns ju redan där.
Damen i fråga kan inte ha varit ute vid Röda Sten, eller inte tittat sig omkring när hon var där, eller så saknar hon förmåga att räkna till mer än ett, för där finns långt fler soptunnor än så. Och att hon klagar på uteserveringens brist på parasoll, när de faktiskt har parasoll, tyder på något liknande. Att hon tror att Park- och Naturförvaltningen / Göteborgs Stad skulle provsitta alla uteserveringars möbler innan de godkände dem, det är lite för mycket.
Men visst, sitt du vid datorn och gnäll över träd- och buskbrist vid Röda Sten. Hade du lyft blicken hade du kanske sett alla de träden som redan finns där.
Snälla Göteborgs Stad, ”gör” inget åt Röda Sten. Låt det vara som det är. Så kanske vi slipper både turister och ouppmärksamma, sura damer.

4 kommentarer:

Anonym sa...

silket pucko.

Röda sten är ju kanon som det är. En blandad kompott av smuts, uteservering, vatten, sittplatser, gräs och klotter.
Jag gillar det. Finns något för alla.

Dessutom kan man ju smyga upp på berget bakom om det inte passar nere på markplan.

Och hon har nog bara hängt vid Carnegie Caj eftersom hon inte sett alla de papperskorgarna av modell stora bakom själva kåken.

Om något skall bort så är det Hisingen på andra sidan med raffen. Det ser fan Tjernobylaktigt ut.

Anonym sa...

Neeeeej! Röda Sten är bra som det är ju! Lämna det ifred!!!!

lisa sa...

så då är vi överrens om att det är Hisingen som ska bort, inte Röda?!?

Kurage: vi får väl pallra oss dit någon dag.

Anonym sa...

Jag är inte dummare än att jag inser nyttan av en viss kunskap.
Men jag känner mig inte säker på vad som är viktigt och vad som inte är det.
Jag saknar inriktning. Översikt.
Hur får man översikt?
Kanske kommer det med åldern. Men kanske inte.
Ska jag bara gå runt och vänta som en annan fåntratt?

//E.L