torsdag, juli 06, 2006

Tutut tutut

Jag vaknade i morse, strax efter att jag stängt av väckarklockan och bestämt mig för att låta bli att vara så duktig och gå upp klockan nio trots ledighet, av sirener utanför. Och sedan dess har jag funderat. Är det sant att man kan höra skillnad på sirenerna om det är en polis, brandbil eller ambulans som kommer? Förutom då när polisen lägger till det lite mer tuffa amerikanska tjutandet, då blir det ju ganska uppenbart vilka som är ute och luftar däcken.
Jag har enda sedan barnsben fått höra att det är skillnad, att det minsann tutas på väldigt olika sätt beroende på fordon. Men nu börjar jag undra om det är mig det är fel på, jag som annars trodde att jag var ett litet uns musikalisk, det ligger ju ändå i slälkten. För jag kan inte höra någon skillnad. Eller är det bara en modern myt? Någon alla dagisungar blir itutade, men som jag ännu inte vuxit ifrån för jag gick på dagis så väldigt kort tid? Skulle behöva en rejäl olycka (fasat helst utan att någn blev skadad) i pedagogiskt syfte, när hela räddningstjänsten ryckte ut på lång rad, och turades om att tuta, för att kunna bringa rätsida i detta.

1 kommentar:

:sericea: sa...

det är ju skillnad på ljuden. lite svårt att förklara här dock :o)