tisdag, augusti 29, 2006

Kulturutvärdering sommaren 2006

Och med sommar menas i det här fallet juni till och med augusti. Utan inbördes ordning.

Sommarens...

3 bästa böcker:
Erlend Loe: Doppler (väntar med spänning på att del två, som faktiskt heter Volvo Lastvagnar ska komma på pocket. Trots dålig recension i gp idag)
Thomas Kanger: Okupanterna (så spännande, så bra).
Anna Gavalda: Tillsammans är man mindre ensam

2 sämsta böcker/största besvikelser
Nick Hornby: Fallhöjd
Eric-Emmanuel Schmitt: Monsieur Ibrahim och koranens blommor (vad var det där för skit? måste kokmma ihåg att välja böcker i pocketbokklubben i fortsättningen. Eller gå ur, med tanke på hur de hypade denna. Man fick dessutom en till av samma författare i samma paket. Jag kommer inte att läsa den).

3 bästa filmer
Lucky number Slevin
Me and you and everyone we know
Inside man

2 sämsta filmer
Da Vinci Koden
X-men 3
(Båda på bio dessutom)

3 bästa album
Hello Saferide: Introducing
Otis Redding: Best of
Johnny Cash: American recordings (alla, mest den senaste men en av de andra är lite bätttre egentligen)

2 bästa tv-serier
Kalla Fötter säsong 1-4 (ge mig säsong fem nu!)
Desperate Housewives säsong 1 och 2 (ge mig säsong tre nu!)

Media som känns så där
Radio (det har inte varit riktigt bra radio på hela sommaren. Men äntligen börjar allt återgå till det normala och diverse läskiga sommarvikarier försvinna)

Ambition som inte uppnåddes
Sommar. (Jag lyssnade inte på ett enda av mina förprickade program. Inga andra heller. Men det håller jag på att ta igen nu).

Kulturgärningar
Gäller dess bättre året om.
Undertexter.se (att de orkar, att de kan. Inte alla rätt alla gånger, men jag skulle knappast gjort det bättre och jag skulle framförallt inte ha tålamodet eller kunskapen).
Bokcirkeln (för den gör böckerna till något mer).
Alla bra bloggar

2 kommentarer:

lisa sa...

det missade jag. Okej, han var ganska bra, jag gillade när han intervjuade Lena Nyman. Han kan få vara undantaget som bekräftar regeln.

lisa sa...

Men, Kungens födelsedag var ju inte på sommaren. Så jag har rätt ändå. Mouahaha