söndag, mars 04, 2007

Teknisk hjälp?


Jag skulle vilja slänga iväg hela mitt digitala bildarkiv så att det lagras även någon annanstans, förutom på vår externa hårddisk som bara blir mindre och mindre samarbetsvillig och på brända säkerhetskopior. Jag har inga som helst behov av att visa dessa bilder för resten av världen. Det ska vara lätt, och helst gratis. Inte bundet till bredbandsleverantör eller liknande. Och man ska inte avsäga sig rätten till sina bilder på ett eller annat sätt när man laddar upp dem. Helst ska man inte heller behöva ladda ner något retligt program till sin dator för att kunna använda det.


Något förslag?
På bilden ovan ser ni världens största katt som jag såg idag. Skitläskig.

10 kommentarer:

SixesAndSevens sa...

flickr, då?

SixesAndSevens sa...

Fast då kanske bilderna försvinner... Dom kanske lägger ner verksamheten eller nåt..

lisa sa...

Flickr kostar en massa pengar om man vill lägga upp många bilder. Annars är nog flickr bra. Om dom inte försvinner, men det tror jag inte, de är väl en del av yahoo eller nå´t?

Anonym sa...

varför inte bränna över skiten cd så du har dom i säkert förvar?
jag testade en sån näthd en gång och den buggade o alla mina bilder försvann...

lisa sa...

jag bränner dem på cd med. Fast jag är lite dålig att få tummen ur, känns som om det lättare blir av att man laddar upp bilderna någonstans i samband med att man lägger in dem på datorn, än att man bränner alla bilder så fort man lagt in dem.

Per sa...

Lägga dem på en hemlig hemsida och se om de finns i waybackmachine senare?
http://www.archive.org/web/web.php

SixesAndSevens sa...

Kostar bara ca 175 spänn per år. (25$)
Då får man lägga upp hur mycket man vill. Även stora bilder. Jag betalade det och nu kallas jag 'pro'... hihi.

lisa sa...

Tack för bra tips. Ska fundera på att uppgradera mig på flickr, jag hade fått för mig att det var dyrare :)
En hemsida känns lite för meckigt.

Jag har dock kommit på det smidigaste:
USB-minnen. Ett per år eller halvår. Inget meck med skivbränning och så heller. Perfekt för mig.

Helena sa...

Kolla in http://www.web-a-photo.com/ också. De påstår iaf att man får lagra hur mycket som helst gratis (de tjänar pengar på fotoprodukter de hoppas man köper). Det är nog nästan ett måste att ladda ner deras lilla program förstås, annars blir det väldigt mycket jobb att ladda upp via webbformulär, men det är enkelt iaf.

Fast jag HATAR deras bildvisningsfunktioner... så USB-minne kanske är bäst, trots allt. :) Kanske jag borde skaffa själv, rentav... för CD är sedan länge uteslutet (MÅNGA bilder) och dvd-brännaren sitter i fel dator, så att säga, så det blir lite meck med det också. Hmm, undrar hur stora USB-minnen det finns. :)

lisa sa...

Det blev flickr pro ändå. Nu återstår "bara" att ladda upp alla bilder. Och det blir nog ett eller annat usb-minne också, för säkerhets skull...