måndag, mars 05, 2007

tack för maten den var god

Återigen har hushållet drabbats av religiösa grubblerier. Förra gången handlade det om synd. Det märks att jag är okonfirmerad och obildad.

Nu har turen kommit till bordsbön. När vi var på semester, mitt under glassigaste båtresan till bredden fylld med tyska turister såg jag något som förvånade mig. Det vankades lunch. Och ett par satte sig och bad bordsbön. Lite malplacerat, kan man tycka, men om man nu är en sådan som ber bordsbön och tycker det är viktigt kan jag förstå att en semesterort inte ska komma i vägen får rutinerna. Inte en båttur heller för den delen. Och det är lite imponerande.

Det leder oss fram till frågan: När ber man bortsbön och inte? Hur mycket mat ska det vara som man är i färd med att stoppa i sig? Gäller det enbart frukost, lunch och middag eller även chips framför tv:n?

Hur länge varar en bordsbön? Om man småäter, tar lite plock då och då under exempelvis en film, varar den första bönen tills chipssen är slut eller är det dags att knäppa händerna igen någon gång mitt i? Eller gäller det enbart om man sitter till bords, alltså matbord och inte exempelvis soffbord? Och vart går gränsen mellan bord och inte? Och hur blir det om man är på picknick? Och om man bara ska dricka, ska det tackas då med?

Det blir så många frågor att jag inte ens tänker bemöda mig att komma på ett svar. Internet är för stort. Wikipedia säger så här;

Bordsbön är en kort bön som uttalas före, och ibland efter, en måltid för att välsigna och tacka för denna. Bordsbön är vanligt inom bl a kristendomen.
Den vanligaste bordsbönen före måltiden i
Sverige är antagligen "Gode Gud välsigna maten. I Jesu namn, amen" och, efter måltiden, "Tack gode Gud för maten. I Jesu namn, amen". I kloster och kommuniteter brukar man be en längre bön: "Herre, se i nåd till alla som hungrar och lider nöd. Ge oss tacksamma hjärtan, och välsigna oss och dessa dina gåvor, som vi tar emot ur din milda hand. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen."

Inte så informativt. Så jag hittade en annan sida;

När skulle bordsbön bes? I princip skulle den alltid komma före och efter mat, lika exakt som parenteser i ett programmeringsspråk. Man borde läsa från maten, om man tillfälligtvis lämnade bordet, och läsa till maten igen, då man kom tillbaka. Men behövdes bordsbön även till kaffe och kakor? Skulle man läsa för godis? Skulle även en sockerbit omslutas av en bordsbön? Svaret brukade vara nej. Jag förstod det så här: Kaffe och kakor var skadliga, för nervsystem, hjärta eller tänder, så dessa lyxartiklar var inte Guds gåvor utan fastmera djävulens verk. För dem skulle man inte tacka. Fast så sade jag aldrig till Mamma medan hon bakade. ... Bordsbönen skulle skapa en ram runt måltiden och tala om, att det som bjöds var Guds skänker, även om det råkade vara sönderkokt torsk eller vidbränd omelett, för Mamma var inte intresserad av matlagning eller annat hushållsarbete. Bönen gav en motivering att äta upp, för tänk så många negerbarn i Afrika som skulle vara glada och tacksamma för min mat! Det var synd mot Gud själv att slänga bort hans gåvor.

Kanske lite mer informativt. Men som vanlgit kan man ju inte lita på något man googlar fram så där hus som helst. Bäst att konsultera Saol också;

BORDS-BÖN(6). (bord- Växiö domk. akt. 1785, nr 433, DALIN 1850; med hänv. till bordsbön)) bön före l. efter måltiden;
jfr
-ANDAKT, -LÄSNING, -LÄXA,-PSALM, -VÄLSIGNELSE. Läsa bordsbön(en). LENNGREN 289 (c. 1772).
BORDS-CEREMONI(6). (bord- AGRELL) BRUK: (föga br.)särsk. BETYDELSE: i pl.: högtidliga o. stela bordsseder, formaliteter under måltiden;

Eh. jaha. Jag gjorde i alla fall ett försök att allmänbilda mig.

5 kommentarer:

Unknown sa...

På sidan www.christiancupid.com kan du säkert hitta någon vänlig själ att fråga...

Fråga inte hur jag vet att den sidan finns.

lisa sa...

Tack för tipset. Jag tror jag vänder mig till experten inom familjen istället.

Helena sa...

Jag var utbytesstudent hos en prästfamilj i USA i ett år. Deras grej var att någon sa "Come, Lord Jesus, be our guest, and let these gifts to us be blessed" varje (eller nästan varje) gång de satte sig till bords. Riktiga bordet hemma, inte på restaurang eller picnic vad jag kan minnas...

Shadow sa...

Kan inte "Gud, va' gott!" klassificeras som bordsbön?

lisa sa...

Gudvadgott borde vara bättre än inget :)

Bordsbön vid picknick kanske är att gå för långt, om de inte ens gör det i USA...