måndag, oktober 15, 2007

Julöl?

Vi har varit på ölprovning igen! Med oss den här gången var Helena och Jonas. Kul att ses! Och roligt att gå på provning igen. Vi slapp överförfriskade gubbar som såg ut att komma från Borås den här gången, men ölen däremot... ölen! Här känner jag att nej, jag är inte finsmakare nog och ordentligt skolad i ölsmakandets och nörderiets ädla konst. (trots övning i Köpenhamn...) Temat på provningen var nämligen: Ett år gammal julöl! Jag kan ju säga att ingen av dessa kommer hamna på min dryckönskelista!
Här kommer min, helt opretentiösa och personliga provningslista:

1. Pripps Julöl
Doft: Lite knäckig, honung, kål
Färg: Halvmörk, glögg
Smak: Vattnig och lättdrucken
4 av 10

2. Nils Oscars Kalasjulöl
NilsOscars har ju kanske världens snyggaste etiketter, men det kommer man inte långt med i det här fallet.
Doft: Lite gammalt, kål, sött, karamell
Färg: mörk bärnsten
Smak: Liten beska, luktar godare än den smakar.
4 av 10

3. Three Hearts Julöl export
Doft: torr, rostad
Färg: Mörkt rödaktig
Smak: Honung, kanel
3,5 av 10

4. Slottskällans Nisse
Doft: Honung
Färg: Ljust brun
Smak: Inte mycket smak, liten beska, rostat men klent, honung i eftersmaken, kardemumma och kanel
3,5 av 10

5. Åbro Julbock
Doft: Knäck, bränd, honung, något speciellt men odefenierbart
Färg: Brun
Smak: Sött, surt, honung
6 av 10

6. Slottskällans tomte
Doft: Kål
Färg: Koppar
Smak: Kryddig, alkoholsmak, beskare, syrlig, mera ale.
6 av 10

Som avslutning tröstade jag mig med en öl jag valt själv. Det blev en Samuel Adams Cream Stout. Äntligen ett gott öl! Med smak av kaffe, grädde och choklad.
Favoriterna från Köpenhamn var annars Thisted Bryghus Limfjords Porter som jag drack på CharliesBar, oj vilket ölhak! Fyra till sex sorters RealAle, som var gott, generellt, men inte lika smakrikt och mer lättdrucket än jag trodde. På Carlsberg Visitor Center drack jag en Carlsberg Semper Ardens Honning Ale som var riktigt tuff, eller kanske rättare sagt en tjejöl. Smakade mer honung än öl, men den var riktigt, riktigt god! Trist att det bara är Jacobsen av den familj av lite roligare öl som Carlsberg gör som finns i Sverige. I Danmark fanns också flera varianter av Carls som var schyssta. Jag provade Carls Ale som var god. Carls Hvede däremot var inte den godaste veteölen jag druckit. På BrewPub, som är ett microbryggeri med pub och restaurang, åt vi inte bara kanske världens godaste chokladpannacotta med körsbärsölmarinerade körsbär, vi drack dessutom deras porter, kallad Cole Porter, som verkligen var smarrig!

Nu ser jag fram emot Portermässan i november. Porter ska bli min grej, hade jag tänkt.

2 kommentarer:

Helena sa...

Tack för redogörelsen! Bra att vara där med någon som är seriös och skriver upp...

Det var lite trist att sluta dricka öl direkt efter julölsorterna, men jag kan åtminstone trösta mig med att jag fick relativt mycket exjobbat sen...

lisa sa...

Haha, ja det kanske inte ahde blivit så mycekt med det om du inte hade slutat i tid :)