tisdag, november 13, 2007

Hemstajling

Förmodligen inspirerad av ElPedros köksäventyr fick jag äntligen tummen ur och började tömma sovrummet för målning. Idag har jag dock bara gjort allt det astråkiga förarbetet. Att förarbeta är lätt det tråkigaste som finns. Men behövligt. Väggarna i ett sovrum borde ju inte vara så smutsiga, men tvättvattnet blev helt svart. Bläk. Om inte målningen blir bra kan vi ju i alla fall glädjas åt att det är mycket renare i sovrummet. Det kom nämligen även fram bizarra mängder damm när vi började böka runt och bära ut grejjer.

Nu hoppas jag bara att mitt förarbete inte har varit allt för ivrigt. Jag är lite orolig att jag masktejpat allt för tidigt, och att färgen på snickerierna ska följa med imorgon när jag tar bort tejpen. Men även om så skulle vara fallet, kommer det ändå att bli bra mycket snyggare än innan. Fram tills nu har väggarna varit helt flammiga med fläckar av oslipat spackel, konstiga spikhål, och som kronan på verket en groteskt ful bård. Meningen var, vill jag minnas, att vi skulle måla direkt när vi flyttat in. Men då fick jag mitt livs värsta halsfluss som till och med imponerade på läkaren på Acessakuten. Nu, tre år senare, ska det nog bli av!

Efter detta återstår bara att jag blir arbetslös två vintrar till, så att jag kan få gjort vardagsrummet och hallen också...

(Förra året målade jag ju köket.)

3 kommentarer:

Anonym sa...

hrmpf hrmpf. alltså, ska man måla om väggarna måste man också måla om snickerier, lister och eventuella betongsidor vid fönstret. effekten blir typ 100 ggr fräschare. bara ett tips! så på lördag ska jag besiktiga!

Anonym sa...

knyttemons pappa

lisa sa...

Du, det där är borgelig hantverkspropaganda! Och förresten, nu målar jag taket med pytteakvarellpensel! Trots allt tror jag nog att det kommer duga för inspektion. Hoppas jag. Annars skyller jag på någon annan.