tisdag, november 25, 2008

Västerås


Innan i lördags var det sex år sedan jag senast var i Västerås. Den så kallade bästa staden, enligt somliga. Då, för sex år sedan, hade jag engetligen redan flyttat därifrån, skulle bara hämta mina grejjer. Lite småkrafs, trodde jag. Och fyllde ett helt flyttsläp, och en bil så full att vi knappt fick plats att åka med själva.

Det kändes ganska konstigt att vara i en stad som har varit så bekant, och som på ett sätt fortfarande såg exakt lika dan ut, även om man ändå inte riktigt kände igen sig. Det är fortfarande staden med bizarrt många gallerior. Och, turligt nog, finns Saffets kvar. Det var det jag saknade när jag flyttade därifrån. Fortfarande lika flottigt, och nästan lika gott en söndagseftermiddag som då, missinassen, efter krogen.

4 kommentarer:

Fundera grönt sa...

Va, har du bott i Västerås?! Jag flyttade därifrån för sex år sedan också! Juli 2002. Men jag bodde på landet strax utanför. I tolv år. Västerås hör inte till mina favvostäder. Men Saffets har jag varit på. Denna härlighet startade väl i Uppsala vill jag minnas ...

lisa sa...

Japp, men jag flyttade sommaren 2001, och det var bara i ett år. På Pettersberg.

Saffets var nog en kedja, om jag förstått saken rätt, som fanns både i V-ås och Uppsala och kanske något ställe till? Men nu finns det tydligen bara i V-ås.

Fundera grönt sa...

Man behöver nog inte bo där längre än så :)
Så då bodde vi lite där samtidigt då. Jag bodde mellan Västerås och Skultuna. Byn med ekoprofil...

Jo, Saffets bidde en liten kedja. Startade i Uppsala (som jag kommer från). Så mycket längre än till V-ås nådde de nog inte.

lisa sa...

Nä, ett år utanför Göteborg fick räcka, nu har jag gjort mitt och kan lungt bo kvar resten av livet :)
Vet inte riktigt vilken by du syftar på, ska funder på saken.