tisdag, juni 15, 2010

Läst och ska läsas

Men åh, vad fult det var med en lunchmeny som översta inlägg. Så kan det ju inte se ut. Det är bara det att jag inte har så mycket att förmedla. Bara några korta saker.

Igår läste jag ut Mons Kallentofts Höstoffer. De där böckerna är verkligen bra. Dels bra intrig, men det är ju personporträtten som är det storslagna! Kriminalinspektören Malin Fors personlighet, hennes relation med sin ex-make, hennes konstiga föräldrar som flytt(at) till Teneriffa, hennes alkoholmisär, hennes oro för dottern, det är det som är det riktigt gripande! Deckarhistorien är visserligen spännande, men det är för huvudkaraktärernas skull man verkligen bara vill sträckläsa. Nu funderar jag på om jag ska dra ut lite på härligheten och vänta tills även den sista boken, Vårlik, kommer på pocket, eller om jag måste låna den på bibblot. Eller kanske lyssna på den, det är ju trots allt favoriten Thorsten Wahlund som läser.

Skickade iväg en bokbeställning häromdagen också. Nu blir det förmodligen inget evigt spring på loppisar på ett tag, så tillgången på pocketböcker måste säkras på annat sätt. Beställningen innehöll bland annat Kallentofts Fräsch, frisk och spontan. Tror att den är bra. Karolina Ramkvists Flickvännen, Lina Forss Agnes hjärta Edward och så den lite mer seriösa läsningen Växa och upptäcka världen kommer också snart på posten.

Inga kommentarer: