torsdag, maj 18, 2006

överlevnad?

När jag var ung och arg och åkte på festival, så åt vi någonting konstigt. Överlevnadschoklad. Det sades att militären åt det, och inhandlades på ÖB eller den lite mer suspekta affären Military Shop. Vad vet jag.
Men det jag undrar är: soldater ska väl vara tuffa killar? De ska väl klara sig utan choklad när de är ute och krigar? Tycker att det verkar vara lite överdrivet att specialtillverka specialchoklad för krigare. (Och sunkiga punkare då). Minns dock att det var något mystiskt med chokladen. Den hade lite fadd papperssmak, och enligt bekantas utsago innehöll den så mycket special-tillsatt extranäring att man inte behövde äta på hela degen efter en lagom liten bit. Det tror jag vad jag vill om. Allt var säkert bara ett tuffare namn, för de tuffa krigarna kunde ju inte gå till affären hur som helst när de vara ute och krigade. Och de kunde ju inte gärna ta med sig en ryggsäck fylld med Plopp, hur skulle det se ut?
Nej, jag hävdar att all choklad är överlevnadschoklad. Utom möjligtvis de med nötter.

5 kommentarer:

SixesAndSevens sa...

Du har så rätt. Choklad makes the world go round! I alla fall min lilla värld... :)

Stefan sa...

kexchocklad. hade de haft det i lumpen hade jag inte ljugit mig ifrån eländet ;)

Anonym sa...

choklad med nötter ger man till sina fiender

lisa sa...

jaha, jag har slltid undrat vad grejjen är med nötter i choklad. nu vet jag. tack el_p.

mikebike sa...

det förekommer inga fysiologiska experiment bakom den chokladen kan jag säga. det borde kallas självmordschoklad. den tar kål på en människa lika effektivt som cyanid... tja nästan iallafall. den kloggar igen alla kärl i kroppen. tillmig sa de alltid... om ryssen kommer, ät snabbt som fan upp chokladen.

den jävla pisschokladen innehåller 110 procent fett. det är där i det svåra ligger. den fortsätter att alstra fett efter att man ätit den... ca tio procent till. blockchoklad är viktväktarfoder i jämförelse.