söndag, oktober 22, 2006

Män som hatar kvinnor

Så. Nu har jag också läst den omtalade boken. Den som "alla" säger är så bra. Jag tycker så här:
Den är väldigt fängslande. Inte en bra att läsa när man är på semester, har mycekt att göra eller på något annat sätt förväntas göra annat än att läsa. Det är spännande, ibland så man måste läsa jättefort för att få veta vad som händer.
Det kokas kaffe på varannan sida i boken. Nästan vad som än händer ska det kokas kaffe. Antingen var det den mest vardagliga sysslan som författaren kunde komma på, att användas som lite utfyllnade mellan spänningen och grubblandet och, ibland, snuskandet. Han hade gärna fått variera sig lite. Det var mycket mackor också. Med inlaggd gurka. Vem har inlagd gurka på mackan i verkligheten? Å andra sidan, vem har fotografiskt minne och är superhacker eller ja, och så vidare jag tänker inte avslöja för mycket. Men karaktärerna känns lite väl Hollywood.
Min andra invändning är att skurkarna i historien inte är lite onda. De är inte bara nazister eller kvinnomisshandlare, utan även pedofiler och ja, supersuperonda. Det hade räckt att de var antingen eller, vi hade fattat grejjen ändå. De hade fortfarande varit osmakliga.
Min tredje invändning är att författaren varit allt för stolt över sina kunskaper om svenska nazister. Det ska namedroppas titt som tätt, utan att det tillför något alls. Sina kunskaper där kunde han gärna få credd för någon annan stans, jag förstår inte ritkigt varför de är så viktiga att stila med i det här fallet.
Min fjärde invändning är att boken innehåller alldeles för mycket produktplacering. Det räcker att nämna till exempel datormärken och modeller en gång, om det anses vara relevant. Inte varje gång det ska datas.
Jag kommer ändå läsa nästa. Det kan få räcka att en bok är fängslande, men det är trist när man anar att den skulle kunna vara så mycket bättre.

(Det är Stieg Larsson som skrivit boken. Läs mer här.)

Inga kommentarer: