måndag, januari 14, 2008

Manipulerat.

Jag vet inte ens om det känns rätt att kalla en bild man pillat med i photoshop för manipulerad längre. Vart gränsen går. Hur mycket man egentligen kan trixa med en bild från en fysisk filmrulle i ett vanligt mörkrum. Otroligt mycket mindre än i photoshop, visst. Och så finns det ju hårklyveriteorier om att en bild alltid är manipulerad, för att den som tagit bilden valt ett visst utsnitt, en viss vinkel, en viss bländare, valt att utesluta en viss detalj som kanske var viktig precis i utkanten av bilden... Men en bild måste inte heller alltid ha som absolut krav på sig att visa en exakt sanning. Det gäller kanske inte en bild som inte är tagen för att tja, visa en brottsplats och kommer att ha vikt för en fortsatt polisutrdning. Även i dokumentärt fotografi och fotoreportage kan väl känsla och annat komma först? Inte tror väl folk om de ser en bild i tidningen från exempelvis ett land som för dem är långt borta och obesökt att det ser ut exakt som på bilderna? Bilden kommer aldrig att visa en exakt, allmängiltig verklighet.

Jag behärskar verkligen inte photoshop. Jag fick lära mig på gymnasiet, för nio år sedan. Efter det är de gångerna jag ens öppnat programmet lätträknade. Och nu har jag inte ens photoshop. Trots ny kamera och allt. Jag tänker att om jag personligen ska använda photoshop så ska jag inte bra halvkunna och publicera en massa titta-vilken-fräck-effekt-jag-hittade-bilder. Inte falla i fällorna, utan använda programmet som ett mörkrum. Därmed inte sagt att man inte kan göra mycket otroligt snyggt, och "rädda" till synes hopplösa bilder. Och därmed inte sagt, nummer två, att jag gärna skulle vilja 1, ha photoshop och 2, behärska det.
De fotografer jag sett upp till i hela mitt liv, främst kanske Hasse Persson, har sagt ungefär att bilden ska vara färdig när man tar den. Den ska vara beskuren så som man vill ha den, inte kräva en massa jobb i mörkrummet. Då är det en bra bild. För oss som inte är duktiga på photoshop tror jag att det är en bra filosofi att fota efter.

Och jag kommer nog alltid gå och drömma om ett bildredigeringsprogram som till punkt och pricka liknar ett fysiskt mörkrum. Inklusive fix-doft.

(här finns lite mer debatt i ämnet.)

Inga kommentarer: