onsdag, april 05, 2006

helvettesön del femtielva


Jag bara måste skriva lite mer om Hisingen. Den ger mig ingen ro precis, den där helvettesön.
Imorse, när jag flåsat upp för Älvsborgsbron och tog de första skälvande tramptagen på Ön, vad händer då? Nej, kedjan hoppade inte, för det gjorde den igår. Och nej, jag ramlade inte heller. Men, Det Vita Guldet som min chef så käck-vidrigt brukar kalla snön, började falla. Det är fan bara på Hisingen något sådant kan hända. Snö bara för att reta oss fastlandsbor!
På väg hem från jobb och träning kom jag på det enda som skulle kunna liknas vid bra med Helvettesön. Man kan åka färja därifrån. Det är så fint! Hjärtat sväller av stolthet över synen på fastlandet och av att man klarat ännu en dag. Och så känns det så exotiskt, att åka färja mitt i stan. Har jag inte cykeln med mig känner jag mig mest som en turist, men när ajg har cykeln med känns det bra. Som att jag bor i en intressant och bra stad, med exotisk kollektivtrafik. Då kan jag nästan förlåta Hisingen, i berusningen av all exotism. Å andra sidan så skulle ju Älsvnabben kunnat gått från vilken annan ö som helst, som skulle kunna legat där Hising Island ligger idag. Det öppnar ju för nya perspektiv, om man sägere så... Synd att den där minan inte låg lite mer strategiskt placerad... mouahaha

tack till Bussmicke för bilden!

5 kommentarer:

Anonym sa...

precis, varför röra på sig i onödan.
jag åker båten var dag till sop-ön och det är fan det ultimata färdsättet i denna stad.

lisa sa...

åh, mocklis dig! jag kommer inte hela vägen fram med båten. det är bara när jag har tränat som den är bra. skulle vilja åka varje dag. och att det skulle vara gratis om man har cykel med sig. det är så pinsamt att tjuvåka när de käcka däckmännen blänger på en...

Anonym sa...

gratis??

för cykeln eller menar du att bara för att du har en cykel är det hela gratis??


Ungefär som att ha en egen fil som i Lottoreklamen :)

Cliff Hanger sa...

Vi har minsann en del färjor i kollektivtrafiken i Stockholm också, så det så. Bussmicke är en underlig människa. Vida känd inom SL (storstockholms lokaltrafik). Jag har pratat med honom och han har fotat en buss jag körde, med mig i. Fotobevis finns. Nästan en lassie.

lisa sa...

el_p: bara man har en cykel med sig så borde det vara gratis, både för mig och cykeln. Cykelstölderna kanske skulle öka närmast färje-hållplatserna, men det kunde det vara värt.
el_M: det är verkligen en lassie. men fram med beviset!!!